Digital clock

Monday, 5 May 2014

MACAM-MACAM HAL

Citer bermula 2 ari sudah, Dari mlm Khamis tu ati x sedap je, mud usah kata lah serbanyer tak kena, buat itu tak kena buat ini tak kena, apeheynyer nie ati tak berape nak sedap je la..
isshhh mulutnyer kumat kamit le istifar..mintak2 le tak der perkara yg besar n buruk yang berlaku..Ari Jumaat tu aku balik ke rumah mertua..pd mulenyer hati aku nie reda sikit pd pg jumaat tu..tp tetiba ptg tu udah dup dap dup dap balik. allahai ape pulak nie rgasenyer..abeh semua bende yang aku nak buat semua tergendala..cumanyer aku kena siapkan surat sikit la ptg tu.untuk dibawak balik. Ate lewat le sikit balik kerjanyer ari tu..

Sampai rumah je ate kome tau le..kalau nk berjalan ari jumaat tanpa dirancang, semua kerja rumah kena le disiapkan..dari kain baju nk dibasuh, kasut sekolah nak kena basuh segalenyer lah.. kerja-kerja rumah yang cikgu bagi pon kena cek jugak..idak le ari ahad nanti teman jugak le yang tegang orat leher ..kerah bebudak nie. Nurin alhamdulillah udah siap semuanyer..Si akmal tu, phm je la anak jantan.. macam2 ragam. alih2 x sempat jugak aku soh dia siapkan kerja rumah tu..sib baik le sikit je, cuma JAWI huruf DAL, makanyer buat ari ahad je la..malas nak hangkot buku2 tu bagai..

Sampai le asben aku dari rumah pak dia la..coz ari tu dia cuti so dia pi jenguk la orang tua dia, telahkan cuti Sabtu n Ahad dia pon tak kerja Ahad ptg ja jd tu yang dia ajak p rumah org tua dia..Dia sampai pon udah kul 8 lebih dah.. Teman dengan idak mandinyer lagi solat mahgrib pon blm..dia leh tanyer lak aaaiiikkk x siap lagi.. ERRrrrmm tarik nafas lega dulu, baru xplent kat dia.td kan ma kuar office lewat sikit, sampai rumah basuh kain baju, sidai kain baju, ha la nie nk kemas bag pulak na...solat pon blm lagi..kan ma dah cakap kan tadi...
Errrmm ok ok..ya allah terase penat betul tau buat kerja degan kesuntukan masa nie. nk buat sorang2 pulak tu..hati nie terus istifar n istifar je la..tak mau perkara yang tak diingini berlaku, seperti salah faham..balah-balah cakap..so aku diam je la terus siapkan semua..
bag baju dah siap, aduhai kasut sekolah si Nurin tak basuh lagi pulak..huuuuu..masuk bilik oyo n terus memberus..Dalam aku memberus tu dengar lak suare asben aku kata biar lah abg yang basuh..errmmm aku lak jawab x per udah separuh jalan dah nie ha..dan siap akhirnyer..terus mandi n solat..

Tapi dlm bilik ayo tu perot usah cakap le keroncongnyer bagai nk rak..errmm tak kira nak makan jugak sikit walau pon teman kepenatan..tp perut kosong n keroncong pulak nk tido x leh pulak nanti...Ermmm siap2 sementara tunggu asben teman mandi..dia katanyer udah kenyang ye..teman lapo nk makan jugak..

Ermmm sampai je rumah mertua,kul 9 lebih..ya allah penat tu x hilang lagi tau..bukan penat beria pon hidak le..bdn rase lesu ooo.. + pulak dengan ati yg tak sedap sblm tu.. errrmmm dlm ati teman tetap berbisik n berdoa. agar tidak ade perkara yang akan terguris mana-mana perasaan..terutamanyer antara teman deman asben..bukan ape selalunyer yang aku perasan la kan..tiap kali kalu ati aku x sedap je time nk p rumah mertua mesti la sikit x bnyk,kecik tak besar ade je yang tak kenanyer..nk pulak antara aku dengan dia..tak ati dia terasa, ati aku yang terasa..kalu ati aku yang terasa aku tak kesah le..ape nak cakap kan selain berdoa je mintak tenangkan ati aku nie..n beri aku kekuatan dengan segala dugaan, tapi kalu ati dia yang terguris tu yang aku risau tahap udah tak boleh nak bernafas..abis semua yang aku buat jadi tak kena..tido pon aku tak boleh tau..

Tup tup mlm tu sebelum tidor, ape yang aku dok risau, telah pon terjadi...ya allah kenapa dugaan ini yang dtg kpd aku waktu ini..ini lah yg aku dok kata dlm ati waktu tu..
mungkin ke aku yang penyebabnyer..coz tegur dia tentang gurauan dia yang sepupu perempuan dia..walau pon idak le teruk mana pon..tapi tetap x sesuai pd aku..ape yang aku cakap hanya..sepupu is sepupu, cara gurau pon mesti betul. ISH APE USIK2 dia tu..tetiba je dia melenting. ermm time tu aku dah tau dah ape yang akan dia katakan..orang laki bila marah bukan sedar ape yg dia cakap, bukan dia nk pikir dulu ape yang aku cakapkan tadi betul ke idak..Sbgi isteri tak dinafikan lah perasaan cemburu tu ade..tapi aku pon tau jugak batasannyer.tapi kalu tak abis2 aku dengar semua dok citer dia mcm ni, dia mcm tu..gelak2 sapa yang tak terasa..padahalnyer tuan badan x der ape pon, org lain lak yang beria2, ade plk tokok tambah..aku dengar pon terase jugak, aku nie sapa.. 

Wahal seorang suami pon ade perasaan cemburu kan..n mesti jugak setiap suami akan mengigatkan akan isterinya tentang batasan pergaulan nk pulak dengan lelaki. tak kira lah siapa pon kedua2 belah pihak keluarga..kenapa pulak teguran aku tu tidak dipikir dahulu sebelum cakap yang bukan2..Mlm tu aku diam membisu x kata apa pon, time tidur pon aku rase jauh betul dengan dia..ape lah yang dia pikir time tu pon aku tak tau. dia terus diam n dah tak join pulak dgn sesiapa yg belum tidur tu..aku usah cakap le..pejam mata n dok ingat balik ape yang dia cakap ketika itu..pedih, sakit, sedih semua ade..salah ke aku cakap waktu tu???

Ok nak tengok dia ok ke hidak, kena tunggu esok pagi. tengok riaksinyer macam mana..ermmm memang sah le dia tak ok dengan aku..semua aku buat dia tak hirau..ya allah..tiap kali aku kesana je mesti ada yang tak kena.mgkn boleh dikira le yg ok sepenuhnyer, tp bnyknyer akan jd mcm tu..walaupon hal tu bukan aku yang mulakan...n bukan antara aku dengan dia..tp mgkn bg dia aku pon sama..kenapa aku cakap mcm tu? coz dari segi dia bercakap n riaksi dia dgn aku  macam tu la keadaannyer.kadang-kadang aku memang jugak dibela oleh dia depan family dia, tapi kadang2 aku tewas...

Tapi hati seorang isteri mana boleh tengok keadaan antara kita mcm tu.tetap aku berdoa agar dia lembut, n pikir balik ape yang aku cakap..mungkin setelah dia membawa hati tanpa aku ganggu dlm 1 rumah tu...bila dia terjaga dari lena yg terpaksa, aku rase..Dia dah boleh bercakap dengan aku, boleh tersenyum dengan aku. boleh balas panggilan serta soalan aku. cuma yang dia tak boleh..jawap soalan yang aku tanye.""aku ada buat salah ke? or dia ada masalah ke?""yang dia jawap hanye senyap n geleng kepala x der la.. itu je jawapan dia..

Ok tengah ari ahad tu dia kerja n pergi dari rumah org tua dia, dia cakap elok dengan aku.yang dia kena kerja, pak dia akan anta aku n anak2 balik tengah ari tu..aku pon ok je..tak kan aku nak ngangis goleng2 pulak kan.nk jugak dia anto aku n anak2 balik.. dlm dia dah elok2 dengan aku, aku pulak tempah tiket lagi buat hal ye.. hahahaha..gundah gulana tau perasaan bila perkara2 macam tu berlaku..mintak simpanng le perkara2 yang tidak diinginie n yang buruk berlaku diantara kami..amin..

Ok dah abis dengan citer 3 ari 2 mlm tu, timbul lak citer 1 satu pagi Isnin pulak..nasib x baik la aku 3,4 ari nie....Pagi nie aku tersungkur pulak depan pintu kereta, masa berjalan turun dari kereta nak beli sarapan Akmal, kain aku pakai nie tersangkut dekat celah2 peseneh nk bukak tangki minyak dan bonet tu...ate ape lagi kalu udah selangkah nk melangkah kali kedua tu memang tak lepas le..ate terjergebab le aku tengah jln tu.. nasib baik x der keta or org lalu tau..n nasib baik jgk akmal nk beli kat kedai lain, kalu kedai biasa tu mesti ramai yang tengok aku terjergebab kan.huhuhu

sakitnyer boleh tahan, atas jln tar kot..dengan jari yang udah memang sakit, bertambah le lagi sakitnyer...sampai tercabut n bengkok jugak le pengejas kerusi tu..penutup dia samapai tercabuk ko. kuat x kuat aku jatuh tau.Si akmal pon tak sedar aku jatuh coz dia pon blm kuar keta lagi...yang dia sedar, aku ketok balik bende alah yang tercabut tu, n dia cakap, ayok nanti atok marah, kereta atok rosak..hohoho budak tu kan, aku sakit itu yang dia cakap...sabo je la...

Sampai je opis terus whatssap asben aku,,alih2 dia call balik tnyer kepastian mcm mn leh jatuh,, masa tu jln mc mena, laju ke aku jalan, kelam kabut ke trn keta tu..huhuhu..aku terangkan lah perician kejadian..oooo awak ok tak? katanyer? jawapnyer ok sikit la jari n tapak tangan sakit sikit..Pas tu dia pon cakap.. abang pon exciden nie..dengan keta..keta sondol depan keta yang dia naik dengan bos dia..tp alhamdulillah dia dengan bos dia x cedera, coma yang cedera keta bos dia ja..

Itu le antara cerita2 yang kurang enak 3 4 ari lps, itu le kot petanda yg  rase tak berapa nak sedap 3,4 sudah..moga aku n keluarga diberi perlingungan oleh yang maha esa..n hidup aman bahagia dlm kehidupan berumahtangga...AMIN....aku isterinya...
                                                                                                                                                                                                                        






No comments:

Post a Comment