Friday 21 March 2014

DENGARLAH AKU..

Entah betul ke tak tajuk aku tu, boleh masuk guuu ke idak dgn entry aku nie..errmm sorry la nk buat entry nie mcm x sedap pulak nk bahasekan diri teman, rase formal sangat pulak...
Mula-mula ku tarik nafas dalam-dalamuntuk mendapatkan ketengan dlm mengisi entry ini...istifar-istifar dn terus beristifar..
Alahai mcm mn nk mula nie..ayat nie dulu ka? ayat tu dulu? huhuhuhutenang, tenang..luahkan..... , luahkan...
Eeemmmmmm haaaaaa....pengisian masa lapang yang berbekalkan modal yang nipis...oooohhh,,besar dugaannya bagi aku..kadang kala. aku teringin nak jadikan impian aku macam org lain..kadang kala aku nak cuba buat yang terbaik mcm org lain
Bohong le kalu aku katakan aku tak der saving..sikit-sikit lama-lama jadi bukit..sikit-sikit tarah pon, kalu korek tak tambus-tambus tak leh jugak jadi bukit, setakat turap jalan boleh kot..aku jugak ada impian, aku jugak ada tanggungan..aku jugak ada perbelanjaantapi apa yang perlu aku katakan, bekorban adalah satu rencah kehidupanwalau kita terpaksa menggadai nyawa sendiri, tp pengorbanan aku niebelum smpi ke tahap menggadai nyawa sendiri laa...
Berbalik kepada jenjalan lah kita kata,bila perjalanan kita tu nipis modalnyer,,mesti kita pon pikir 10x kalu ada atucaranyer..tapi kalu atucaranyer lebih dari modal yang kita ada, macam mana????
Itu lah yang mengundang mood aku yang kekadang tetibe jesuram, memang x leh nak tipu lagi la riak wajah aku niekalu org nmpk pon org tau dah,,haa ade yg x kena la tu...Tetiba je errrmm ok on, tetiba je itu n ini kena buat..tetiba je kena buat sama2 lah...Jam-jam tu ckp, jam-jam tu nak, siapa yang rase mcm tak sedey [sikit je la time tu]dlm ckp2 tu, cuba gak tok fhmkan kepada keadaan,tapi macam tak boleh nk cadang lagi...so terima je la
Tapi kadang-kadang aku rasa bangga,kadang-kadang aku rase sedih,kadang-kadang aku rasa marah...kadang-kadang aku rasa x adil,kadang-kadang aku terpaksa ikutkan aje..itu lah rialitinya..bekorban n bekorban..selagi ada daya dan kemampuan...insyaallah..
Lain pulak ceritanya kalu aku berkeinginankumpul dan terus mengumpul...akhirnya tekorban juga..dan akhirnya dpt kepada aku juga ia kembali..atas dasar nama pinjam okmak aku kata dulu2,apa saja kalu katanyer pinjam, kena pulang balik.....ha mula la aku, bila rasa not tu pon soh aku gunakan dia..aku tetap nk merasa dengan modal yang aku simpan tu..walaupon brg tu rege rm50..
Bakhil ke aku? Berlagak ke aku?
Tapi aku puas, dapat membantu org2 yg aku sayang..walaupon sedikit,,aku puas bcoz dengan tabungan aku yang kecik-kecik tuaku dapat membantu...ringankan beban tu, walau aku terpaksa mencatu keperluanku..tapi aku bukan la ahli nujum, time tu nak time tu dapat...prosesnyer pon perlukan pengorbanan jugak,kalu aku tak mampu nk berjalan, tak dapat jugak aku tunaikankalu aku terlantar, tak dapat jugak aku hulurkanpokok pangkalnya pak, semua tu bukan di tangan aku...
Tapi apa yang aku lakukan bukan untuk kepentingan aku sorangitu bg pendapat aku, kalu pihak lain ada spekulasi terhadap aku itu hak deme...aku tak boleh nak tanyer kat deme kan...walau apa pon, mood aku memang dah tergelincir.tapi org lain pon x boleh nak tolong aku naikkan kembali mood akunak tak nak, aku kena naikkan sendiri mood akupikir lah macam mana cara sekali ponasal aku dapat isi mood jiwa aku ni.. baru le rase berbaloi, idak le rase sia-sia.
Mungkin org tanyer, apa pengorbanan aku?hanya aku n org tetentu je yang tau jawapannya..orang lain???errrmm mungkin tahu,, n mungkin jugak buat2 tak tahu..wallah hualam...
Aku pernah cadang nak p jalan-jalan naik kapal terbang..tapi mungkin tok naik kapal terbang tu susah sikit kot..paham-paham je la..tapi apa yang aku cadang, belum pernah aku genggamaku kena pikir sblm rakus memutuskan keputusansebabnya..senang ke susah ke hari akan datang hanya aku yang pikirkan..nak tak nak, aku kena beralah dlm situasi yang mungkin akan merunsingkan..
Cara aku senang je, cukup la sekali berkata-kataluahan rasa, rintihan jiwa selebihnya biarlah ia terkubu kaku..jika tidak, mgkn ianya terus dan terus akan menyakiti...positif dan terus positif untuk memperoleh kegembiraan..
Umur? semakin meningkat usia..aku juga punya impian,hajat dan keinginan/kehenda.tapi yang mana dulu yang aku dapat capai.impian, hajat, atau keinginan/kehendak?????aku pohon padamu ya allah, kau permudahkanlah segalannya..berilah aku kekuatan, serta ketabahan untuk aku terus kuat dengan dugaanmu...






No comments:

Post a Comment