Digital clock

Tuesday, 27 May 2014

DEMAM MELANDA

Ha nie citer pasai demam sokmo, semua pakat demam, dari mama turun ke anak2.Mama demam 5hari baru nak kebah, itu pon ya allah lesu betul satu badan..lemau ja,,,tapi mama memang doa la jgn la smpi melarat lebih 5ari, bukan apa jenuh nak kena p chek up sepital lak ambik darah bagaii.. tapi kalu dah kena p tu pasrah sajaaa la no...

Hari khamis mlm badan akmal pulak dah mula dedo-dedo bak kate organg perak, jumaat tu dia still sekolah lagi coz dia pon active ja..hari Sabtu tengok badan dia semakin panas..sabtu tu ada kuliah dhua disampaikan oleh ustaz bollywood dekat surau kul 10am, udah janji dengan bebudak nie nk pi surau jadinyer pi jugak le kami ke surau pagi tu..selesai kuliah kul 12noon. 

Ptg anta Nurin Qiamulai pulak dekat sek kafa..balik dari anta Nurin terus zasss pi klinik bawak akmal.. doc chek2 suhu 38.9 celsius..panas kate dokto...balik bgg mkn obat 2,3 jenis sekali antibiotik..udah 4 ari demam dia x kebah2 mlm ahad tu sementara nk topok2 dia tido, nmpk badan dia ade bintik merah-merah pulak..ish demam campak ke kan? errrm tp demam cmpak selalunyer 3ari demam udah keluo.ini udah dekat 5ari...

Nak dapatkan kepastian isnin teman ambik EL nk bawak pi chek up dekat sepital selayang...ohhhh tengok pulak ade 2 kes time tu denggi bebudak pulak tu,, aduhai denggi pulak ke kamu akmal oiii...menanti dan sabar menanti chek la dari bilik ke bilik..akhirnyer smpi bilik doctor..udah jawap soalan doctor, teman pulak bagi soalan dekat doktor, kenapa bdn dia kuar bintik merah...uuuiiittt docto pon cek ermm ye la..adik tadi tu ditek denggi...errmmm kita ambik darah ye puan...

Berperang jugak le nk stabilkan si kemal tu untuk ambik darah, memang dia serik betul dari first kena ambik darah umur 5 ari tu,,masih ada dlm memorie dia kot smpi la nie..dia dah tau dah alat2 untuk ambik darah..awai2 dia kata x mau ambik darah, n x mau p bilik tu,,abg doctor tu nk ambik darah adikk...

selesesai ambik darah dalam 10minit, keputusan kami pon keluar,,alhamdulillah keputusan yg keluar tiada kaitan dengan denggi,,syukur alhamdulillah, mayB bintik merah tu kuar disebabkan badanyer terlalu panas n tonsil membuatkan bintik merah tu keluar...dan akhirnyer teman bawak balik sebeban obat...


sian pulak nk suap obat2 nie..teman yang tue pon jenoh jugak ooo
apa pon doa buat anak mama, semoga cepat sembuh k..



Tuesday, 20 May 2014

JOM MENGEVOGUE

HA PELIK BENO TAJUKNYER KAN..
Ha nie nak tunjuk hihihi.


Tajuknyerpon udah vog gitu kan hihihi. Exceli nie spek HD cegah silau khas direka untuk wanita katenyer hahaha ate nak negok vog ke idak jom tengok model kita nie????


ha vog ke idak?????

dalam 4 jenis kat atas tu, yang nie le yang menarik atiku en hubby kata pon wokey...
Mamber opis  nie agentnyer so boleh le terai2 mn yang sesuai ye dak?
apa pon terpaut jugak le hatiku pd spek HD evogue wanita keluaran IBNUSINAR nie
ambik pon sebab memang pon kene pki waktu drive..hihihi kalah betul matanyer kalu kene cahaye n econ keta nk drive pon sendu,tp kalu org drive terus pejam mate hahaha...






Wednesday, 14 May 2014

BIRTHDAY NURIN 12 MEI 2014

Happy Birthday Nurin Aqilah..
Ermm xceli beethday nurin 12 mei tu, idak le sambut beria2 sangat pon, walaupon esoknyer cuti wesak kan,
Tapi itu budak aaree banyak diman ooo, mau itu mau ini hahaha..bukan dia nak emas penuh lengan pon hihihi.dia mintak nak buat kat sekolah, bukan le x boleh ye dak.masa tu tidak mengizinkan di sekolah pagi, pas tu dia tukar pulak sekolah petang la katanyer. errmmm x boleh jugak la nak oiii, kan masih exam lagi sekolah petang tu..

Ermm alih2 untuk tidak menghampakan si Nurin la kan..mama boleh bg godies kat kengkawan nurin, tapi kengkawan dekat2 rumah la ye..mama balik kerja mama bli kan ok.. haa ok Nurin terima..petang jumaat tu mama pon menyinggah2 le mcm2 tempat. speed 99 ermm mama bli ayo kotak, secret rasepi mama bli kek slice je ye hihihi,, kedai bugger mama bli benjo je, ermm ok la kan bg ayo kotak n benjo kat kengkawan Nurin kan, itu pon idea nk bli apa tok godies tu pon last minit, teringat menu kak syaniaftersix buat birthday cik gebu bugger hihihi tp udah mlm kan, teman pek2 masuk ayo kotak n benjo then soh la Nurin p bg kat kawan2 dia..lepas mahgrib tu.alhamdulillah selesai dah hajat mama n anak...


HAPPY BIRTHDAY KAKAK SEMOGA JADI ANAK YANG SOLEHAH
SIHAT SEJAHTERA N BERJAYA DALAM HIDUP

ha kek tu, kena beli 2, sebab nanti si kantan tu tarik muke pulak x dpt nk tiub lilin hihihi
tapi alih2 mama yang makan kek tu hihihi udah ujung2 baru le dia mintak hahahaha


Ha nie je la hadiah dari mama ok la kan..janji Nurin suke yee..
mama pon happy




Friday, 9 May 2014

DUA BERADIK TUNJUK BAKAT

Hari isnin tempoh hari nurin bagi tau yang hari selasa mula peperiksaan pertengahan tahun..Subjek hari selasa ialan pendidikan seni.pendidikan seni nie ada 4 pilihan, pilih je lah mn yang dia nak kan? ha nurin pilih cepaan ke hape nama bende alah tu, mama cakap cop cop je hihihi..Mama balik kerja je udah, baru masuk pintu rumah dia dah sebok tu tanyer mama ada ambik daun tak? uisshh ko nie blm sempat mama rebah bontot udah tanyer macam-macam kot...haddoooiii.. Ermmp tanpa buang masa yang dah nak gelap tu, mama p la merayap kat depan2 nun cari le segala daun yang bersesuaian nk buat cepaan tu lah...

Okk nah hambikk semua daun daun nie..ko bawak le p sekolah esok ye..Elok je lepas solat mahgrib deme dua beradik tu sebok tanyer mana kale<<< kita nak prektis la mama..hamboi...uisshh tak sempat2 kome yer..mama dulu x der pon nk prektis2 kat rumah, hamtam je hahaha..ok untuk tidak bagi deme memintak-mintak je teman pon tunaikan le hajat deme tu..lantak kome le janji jangan sepah ye..n sebelum papa kome balik udah siap kemas semuanyer kkk..bkn ape kang papa deme balik kerja penat2 tengok pulak rgumah sepah2 dengan daun segala bagai maunyer tak bertambah penat kawan tu ye dak??? OOkk mama kate deme...


ha gitu le gaye deme menghasilkan bakat masing-masing, si kakak beria2 no ejas2 daun nk design macam mana, yang si adik main hantam je,tp menarik jugak le hihihihi ape pon nampaknyer deme happy..
ok udah siap jagan lupe mengemas wokey... da da....

Wednesday, 7 May 2014

XTVT 1 MEI 2014

Errmm ni nak citer pasal XTVT 1 Mei 2014. Ha 1 Mei tu hari ulang tahun kelahiran aku dengan si kembo le kan yang ke T.... Siri. Ape XTVTnyer? simple mimple je pon, idak le beria no pon..Erm xcely hari tu masih dalam menunngu catuan ayo disambungkan..nak jadi cerite.lambat pulak ayonyer sampai.ate mentang2 le hari terakhir pencatuan..udah lambat pulak syabas bukak injap ayonyer huhuhu..Tunggu punyer tunggu kul 10 pon idaknyer ade ayo keluo lagi weh...bdn ulang melekek, ayo memang udah habis beno..orang dalam pantang udah jenhun menahan hajat, boleh dikatekan sapa yg ada kat rumah waktu tu kena tahan le segala hajatnyer..

Errrmm sian pulak le negok semua org tu nahan hajat..pikir punyer pikir, tunggu punyer tunggu memang x sampai2 ayonyer nie....ape lagi hangkot le bebudak dua beradik tu pi hangot ayo kat opis..n sekali mandikan deme berdua...elok2 sampai dekat opis je, org dlm pantang kate ayo udah tibe..issshhhhhh!!!!...Udah penuh tong2 nie di isi dengan ayo..tak kan nak buang pulak ye da, tak baik membazir, hargailah airrrr...Jenuh ooo hampir sebulan hangkot ayo...naik kendorr lutut.naik tingkat 3...dugaan beno..

Ha air dah ada, maka misi harus diteruskan..dari opis terus singgah ke kedai, nak beli ape???
Ok kita pi beli, PULUT 2KG, AYAM 2 EKOR, KERISIK 4 PAKET, CILI KERING 2 HENGGET, KELAPA 3 BIJI, SERAI 2 IKAT, BAWANG KECIK 1 HENGGET, Errrmm mesti kome udah tau kan ape menunyer yang boleh di masak dengan bahan2 tersebut....Bahan2 tu disuruh beli oleh orang yang dalam pantang tu..si kembo..dia nak buat TAHNIK anaknyer pada 1 Mei tu jugak le, pulut kuning tu nak di bawak la sekali ke rumah pak cik teman yang nak menyempurnakan Majlis tersebut..kira buah tangan dari pihak kami le tu...bace le doa sikit..ye moga2 kami diberi kesihatan yang baik..agar kami dapat melaksanakan tanggungjawap sebagai seorang isteri dan ibu.....amin...



Merekalah waris serta jenerasi ibu dan bapa...
[anak2 kacil...]

Ketua keluarga..

Mereka adalah seorang ibu dan isteri yang kuat serta gigih

Allah sentiasa bersama mereka yang tabah serta sabar...
yong n along

MENU SIMPLE KAMI, 
LEPAT PISANG N SAMOSA TU TUAN YANG RUMAH BUAT

MAMA N UMMI TAK SEMPAT NAK BERGAMBO PON


TERIMA KASIH SEMUA, 
UDAH THREE SIRI KOME,
ATE MUDE LAGI KE????



Monday, 5 May 2014

MACAM-MACAM HAL

Citer bermula 2 ari sudah, Dari mlm Khamis tu ati x sedap je, mud usah kata lah serbanyer tak kena, buat itu tak kena buat ini tak kena, apeheynyer nie ati tak berape nak sedap je la..
isshhh mulutnyer kumat kamit le istifar..mintak2 le tak der perkara yg besar n buruk yang berlaku..Ari Jumaat tu aku balik ke rumah mertua..pd mulenyer hati aku nie reda sikit pd pg jumaat tu..tp tetiba ptg tu udah dup dap dup dap balik. allahai ape pulak nie rgasenyer..abeh semua bende yang aku nak buat semua tergendala..cumanyer aku kena siapkan surat sikit la ptg tu.untuk dibawak balik. Ate lewat le sikit balik kerjanyer ari tu..

Sampai rumah je ate kome tau le..kalau nk berjalan ari jumaat tanpa dirancang, semua kerja rumah kena le disiapkan..dari kain baju nk dibasuh, kasut sekolah nak kena basuh segalenyer lah.. kerja-kerja rumah yang cikgu bagi pon kena cek jugak..idak le ari ahad nanti teman jugak le yang tegang orat leher ..kerah bebudak nie. Nurin alhamdulillah udah siap semuanyer..Si akmal tu, phm je la anak jantan.. macam2 ragam. alih2 x sempat jugak aku soh dia siapkan kerja rumah tu..sib baik le sikit je, cuma JAWI huruf DAL, makanyer buat ari ahad je la..malas nak hangkot buku2 tu bagai..

Sampai le asben aku dari rumah pak dia la..coz ari tu dia cuti so dia pi jenguk la orang tua dia, telahkan cuti Sabtu n Ahad dia pon tak kerja Ahad ptg ja jd tu yang dia ajak p rumah org tua dia..Dia sampai pon udah kul 8 lebih dah.. Teman dengan idak mandinyer lagi solat mahgrib pon blm..dia leh tanyer lak aaaiiikkk x siap lagi.. ERRrrrmm tarik nafas lega dulu, baru xplent kat dia.td kan ma kuar office lewat sikit, sampai rumah basuh kain baju, sidai kain baju, ha la nie nk kemas bag pulak na...solat pon blm lagi..kan ma dah cakap kan tadi...
Errrmm ok ok..ya allah terase penat betul tau buat kerja degan kesuntukan masa nie. nk buat sorang2 pulak tu..hati nie terus istifar n istifar je la..tak mau perkara yang tak diingini berlaku, seperti salah faham..balah-balah cakap..so aku diam je la terus siapkan semua..
bag baju dah siap, aduhai kasut sekolah si Nurin tak basuh lagi pulak..huuuuu..masuk bilik oyo n terus memberus..Dalam aku memberus tu dengar lak suare asben aku kata biar lah abg yang basuh..errmmm aku lak jawab x per udah separuh jalan dah nie ha..dan siap akhirnyer..terus mandi n solat..

Tapi dlm bilik ayo tu perot usah cakap le keroncongnyer bagai nk rak..errmm tak kira nak makan jugak sikit walau pon teman kepenatan..tp perut kosong n keroncong pulak nk tido x leh pulak nanti...Ermmm siap2 sementara tunggu asben teman mandi..dia katanyer udah kenyang ye..teman lapo nk makan jugak..

Ermmm sampai je rumah mertua,kul 9 lebih..ya allah penat tu x hilang lagi tau..bukan penat beria pon hidak le..bdn rase lesu ooo.. + pulak dengan ati yg tak sedap sblm tu.. errrmmm dlm ati teman tetap berbisik n berdoa. agar tidak ade perkara yang akan terguris mana-mana perasaan..terutamanyer antara teman deman asben..bukan ape selalunyer yang aku perasan la kan..tiap kali kalu ati aku x sedap je time nk p rumah mertua mesti la sikit x bnyk,kecik tak besar ade je yang tak kenanyer..nk pulak antara aku dengan dia..tak ati dia terasa, ati aku yang terasa..kalu ati aku yang terasa aku tak kesah le..ape nak cakap kan selain berdoa je mintak tenangkan ati aku nie..n beri aku kekuatan dengan segala dugaan, tapi kalu ati dia yang terguris tu yang aku risau tahap udah tak boleh nak bernafas..abis semua yang aku buat jadi tak kena..tido pon aku tak boleh tau..

Tup tup mlm tu sebelum tidor, ape yang aku dok risau, telah pon terjadi...ya allah kenapa dugaan ini yang dtg kpd aku waktu ini..ini lah yg aku dok kata dlm ati waktu tu..
mungkin ke aku yang penyebabnyer..coz tegur dia tentang gurauan dia yang sepupu perempuan dia..walau pon idak le teruk mana pon..tapi tetap x sesuai pd aku..ape yang aku cakap hanya..sepupu is sepupu, cara gurau pon mesti betul. ISH APE USIK2 dia tu..tetiba je dia melenting. ermm time tu aku dah tau dah ape yang akan dia katakan..orang laki bila marah bukan sedar ape yg dia cakap, bukan dia nk pikir dulu ape yang aku cakapkan tadi betul ke idak..Sbgi isteri tak dinafikan lah perasaan cemburu tu ade..tapi aku pon tau jugak batasannyer.tapi kalu tak abis2 aku dengar semua dok citer dia mcm ni, dia mcm tu..gelak2 sapa yang tak terasa..padahalnyer tuan badan x der ape pon, org lain lak yang beria2, ade plk tokok tambah..aku dengar pon terase jugak, aku nie sapa.. 

Wahal seorang suami pon ade perasaan cemburu kan..n mesti jugak setiap suami akan mengigatkan akan isterinya tentang batasan pergaulan nk pulak dengan lelaki. tak kira lah siapa pon kedua2 belah pihak keluarga..kenapa pulak teguran aku tu tidak dipikir dahulu sebelum cakap yang bukan2..Mlm tu aku diam membisu x kata apa pon, time tidur pon aku rase jauh betul dengan dia..ape lah yang dia pikir time tu pon aku tak tau. dia terus diam n dah tak join pulak dgn sesiapa yg belum tidur tu..aku usah cakap le..pejam mata n dok ingat balik ape yang dia cakap ketika itu..pedih, sakit, sedih semua ade..salah ke aku cakap waktu tu???

Ok nak tengok dia ok ke hidak, kena tunggu esok pagi. tengok riaksinyer macam mana..ermmm memang sah le dia tak ok dengan aku..semua aku buat dia tak hirau..ya allah..tiap kali aku kesana je mesti ada yang tak kena.mgkn boleh dikira le yg ok sepenuhnyer, tp bnyknyer akan jd mcm tu..walaupon hal tu bukan aku yang mulakan...n bukan antara aku dengan dia..tp mgkn bg dia aku pon sama..kenapa aku cakap mcm tu? coz dari segi dia bercakap n riaksi dia dgn aku  macam tu la keadaannyer.kadang-kadang aku memang jugak dibela oleh dia depan family dia, tapi kadang2 aku tewas...

Tapi hati seorang isteri mana boleh tengok keadaan antara kita mcm tu.tetap aku berdoa agar dia lembut, n pikir balik ape yang aku cakap..mungkin setelah dia membawa hati tanpa aku ganggu dlm 1 rumah tu...bila dia terjaga dari lena yg terpaksa, aku rase..Dia dah boleh bercakap dengan aku, boleh tersenyum dengan aku. boleh balas panggilan serta soalan aku. cuma yang dia tak boleh..jawap soalan yang aku tanye.""aku ada buat salah ke? or dia ada masalah ke?""yang dia jawap hanye senyap n geleng kepala x der la.. itu je jawapan dia..

Ok tengah ari ahad tu dia kerja n pergi dari rumah org tua dia, dia cakap elok dengan aku.yang dia kena kerja, pak dia akan anta aku n anak2 balik tengah ari tu..aku pon ok je..tak kan aku nak ngangis goleng2 pulak kan.nk jugak dia anto aku n anak2 balik.. dlm dia dah elok2 dengan aku, aku pulak tempah tiket lagi buat hal ye.. hahahaha..gundah gulana tau perasaan bila perkara2 macam tu berlaku..mintak simpanng le perkara2 yang tidak diinginie n yang buruk berlaku diantara kami..amin..

Ok dah abis dengan citer 3 ari 2 mlm tu, timbul lak citer 1 satu pagi Isnin pulak..nasib x baik la aku 3,4 ari nie....Pagi nie aku tersungkur pulak depan pintu kereta, masa berjalan turun dari kereta nak beli sarapan Akmal, kain aku pakai nie tersangkut dekat celah2 peseneh nk bukak tangki minyak dan bonet tu...ate ape lagi kalu udah selangkah nk melangkah kali kedua tu memang tak lepas le..ate terjergebab le aku tengah jln tu.. nasib baik x der keta or org lalu tau..n nasib baik jgk akmal nk beli kat kedai lain, kalu kedai biasa tu mesti ramai yang tengok aku terjergebab kan.huhuhu

sakitnyer boleh tahan, atas jln tar kot..dengan jari yang udah memang sakit, bertambah le lagi sakitnyer...sampai tercabut n bengkok jugak le pengejas kerusi tu..penutup dia samapai tercabuk ko. kuat x kuat aku jatuh tau.Si akmal pon tak sedar aku jatuh coz dia pon blm kuar keta lagi...yang dia sedar, aku ketok balik bende alah yang tercabut tu, n dia cakap, ayok nanti atok marah, kereta atok rosak..hohoho budak tu kan, aku sakit itu yang dia cakap...sabo je la...

Sampai je opis terus whatssap asben aku,,alih2 dia call balik tnyer kepastian mcm mn leh jatuh,, masa tu jln mc mena, laju ke aku jalan, kelam kabut ke trn keta tu..huhuhu..aku terangkan lah perician kejadian..oooo awak ok tak? katanyer? jawapnyer ok sikit la jari n tapak tangan sakit sikit..Pas tu dia pon cakap.. abang pon exciden nie..dengan keta..keta sondol depan keta yang dia naik dengan bos dia..tp alhamdulillah dia dengan bos dia x cedera, coma yang cedera keta bos dia ja..

Itu le antara cerita2 yang kurang enak 3 4 ari lps, itu le kot petanda yg  rase tak berapa nak sedap 3,4 sudah..moga aku n keluarga diberi perlingungan oleh yang maha esa..n hidup aman bahagia dlm kehidupan berumahtangga...AMIN....aku isterinya...